Інсіґнії

Інсіґнії, на Україні також клейноди, дорогоцінні предмети, що є ознаками влади, гідности, спеціяльного відзначення. З археологічних знахідок на укр. землях відомі ще з камяного віку як І. декоративні камяні булави та топірці. В княжу добу І. були домові знаки, у князів тризуб та його варіянти, що робилися на списах прапорів, на зброї, печатках, кераміці тощо. До І. належали вже тоді також бунчуки та стяги, рідше булава.

В коз. добу І. були: корогва, булава, бунчук, гербова печать, літаври, сурми, тростинові палиці з срібними кулями. Булава, як ознака влади, сх. походження; вживалася гетьманами та полк. з 16 в. Б. Хмельницький одержав срібну булаву від поль. короля, прикрашену перлами та дорогоцінними каменями; від тур. султана срібну з довгим написом; також від моск. царя в 1654 р. Булава була й ознакою отаманської влади на Запоріжжі; звідти була перенесена на Кубань, де і вживалася кубанськими отаманами аж до захоплення Кубані большевиками. Коз. полк. мали перначі менші, ребристі булави, які носили за поясом.

Бунчук (тур. походження), деревяний спис з металевим декоративним навершком, що складається з срібних шнурів з китицями та прикріпленим до вершка одним чи двома жмутами кінського хвоста. За давньою коз. традицією С. Баторій надіслав в 1578 р. укр. гетьманові, крім корогви, також бунчук та ін. клейноди. Гетьманські бунчуки мали червоні хвости, в наголовї білі та чорні шнурки; у спільних гетьманів для реєстрових козаків і запорожців бунчуки були різного кольору білого, червоного та чорного.

Коз. стяги (хоронгви златописані), здебільша кармазинові з вишитими на них образами святих, хрестами і гербами, носили поперед війська та поруч гетьмана чи отамана. Літаври великі мідяні котли, натягнені шкурою, вживалися для сигналів при різних урочистостях. Рос. царі також дарували коз. гетьманам і Запор, війську різні клейноди.

Укр. духівництво мало за І. митру, панагію і посох. Митра відома з 11 в. у формі корони, яка згодом перетворилася на вкриту зверху шапку з металевими ребрами та емалевими медальйонами по боках. Спочатку митри були відзнакою влади лише єп., а з кін. 12 в. їх надавали також архимандритам та заслуженим ієреям (митрофорним) з білого духовенства. Панагія це перев. округла металева ікона Богоматері на ланцюгу, яку носять на грудях правос. архиереї та архимандрити в ставропігіяльних монастирях. Посох (жезл) одержує архиєрей під час свого висвячення. На вершку посоха є металевий хрест, посередині перекладка, яка переходить в роздвоєних зміїв, звернених головами до хреста (символ мудрості). [М. Міллер]

 

 

 

Книгарня Горизонт

 

Сайт управляется системой uCoz