Києво-Печерська Лавра

Фрагмент статті в: Енциклопедія Українознавства, т. 3
[автор: В. Павловський]

Києво-Печерська Лавра,
чоловічий монастир, заснований преподобним Антонієм в пол. 11 в. навколо печери, яку викопав собі свящ. с. Берестова, майбутній київ. митр. Іларіон (бл. 1051 р.). Першим ігуменом був преп. Варлаам (1061), по ньому преп. Теодосій, що завів суворий студитський устав монастиря.

Київ. та ін. князі й бояри підтримували монастир, дарували йому землі, будували церкви, а деякі з них були там ченцями. Серед ченців було багато освічених людей, і монастир став скоро найбільшим рел. і культ, осередком Київ. Руси. Звідси вийшли Поученія преп. Теодосія, Несторові Чтеніє про Бориса і Гліба та Житіє Теодосія Печерського, тут складалась Повість временних літ, Патерик Печорський та ін.; процвітали переклади з ін. мов, переписування й оздоблення книг, будівництво й рел. малярство (славні мистці: преп. Алімпій, Григорій та ін.). Про святе життя подвижників-ченців і про чудесне збудування гол. храму монастиря виникло згодом багато переказів і леґенд.

Монастир часто плюндровано, зокрема 1096 р. половцями, 1169 Андрієм Боголюбським, 1203 Рюриком Ростиславичем і чернігівськими князями, 1240 Батием; у пол. 15 в. кн. Семен Олелькович відбудував монастир, але 1482 р. татари знову спалили його, проте, згодом монастир був відбудований. В другій пол. 16 в. він одержав від Царгородського патріярха ставропігію і став називатися Лаврою, складаючись із 6 монастирів, обєднаних в одне ціле.

По Берестейській унії К.-П. Л. короткий час стала предметом спору між правос. і католиками; 1613 перемогли правос., підтримані кн. К. Острозьким. 1615 р. архимандрит Єлисей Плетенецький влаштував у К.-П. Л. друкарню (першу в Києві), що випустила за недовгий час кілька десятків книг богослужбових, рел.-полемічних, з канонічного права, морально-повчальних та учбових. Архимандрит П. Могила відбудував і щедро прикрасив К.-П. Л., а 1631 р. відкрив при ній школу на зах. взірець (згодом, сполучена з Братською школою, дала поч. Києво-Могилянській Колегії). 1688 р. К.-П. Л. стала ставропігією моск. патріярха.

Гетьмани й коз. старшина, а також моск. царі щедро підтримували К.-П. Л. 1718 р. велика пожежа ушкодила більшість будівель К.-П. Л., в тому ч. Велику церкву й друкарню, і знищила бібліотеку й архів. Монастир потім відбудовували кількадесят років. Великої шкоди завдала Лаврі заборона рос. уряду 1720 р. друкувати нові книжки, а також заведення синодальної цензури для всіх видань. 1786 р. рос. уряд секуляризував маєтки К.-П. Л., перевів її на держ. утримання і скасував стародавній звичай вибирати всією братією соборних старців, що складали Духовний Собор керівний орган Лаври, їх став призначати митр., який у 1920 вв. мав свою резиденцію в Лаврі. З цього часу починається і дедалі зростає русифікація К.-П. Л., хоч вона й далі зберігала деякі укр. церк. традиції. К.-П. Л. була єдиним монастирем, який варив св. миро на всю Рос. Імперію. Ч. ченців і послушників перед революцією перевищувало 1200. [...]

К.-П. Л. багата на архітектурні памятки. Деякі з них давні, як Собор Успіння (11 в.) та гол. брама з церквою св. Трійці (збудована 1106 р.), але вони були кількакратно перебудовані й пишно удекоровані барокковими оздобами в 1720-их рр.; стіни собору були вкриті фресками, серед них були зображення князів; в соборі були надгробки кн. К. Острозького та ін. Ін. церкви були збудовані в 1718 вв. коз. старшиною, як церква Воздвиження над Ближніми печерами (1700), церква Всіх Святих, гарний зразок укр. бароко, збудована гетьманом Мазепою 1696 р. водночас із церквою-баштою преподобного Іоана Кущника, Малярною баштою та мурами навколо монастиря, на яких ці башти знаходяться. Деякі церкви з тих часів, як церква Зачаття св. Анни (1679), Різдва Пресвятої Богородиці (1696) обидві коло Дальніх печер, та церква Воскресіння (1698), змінено пізнішими перебудовами. В 1720-их рр. збудовано келії соборних старців, друкарню, пекарню та ін. служби. Останні будівлі не раз перероблялися. Велика лаврська дзвіниця (96,5 м висоти) збудована в класичних ордерах архітектором Г. Шеделем (173145). Дзвіниці коло Дальніх (1754) і Ближніх печер (1759) збудовані лаврським архітектором С. Ковніром. Дзвони з усіх цих дзвіниць знято сов. владою в 193132 рр. 1920 в. принесли знищення й переробку ряду давніх будівель і спорудження кількох церков у казенному моск.-синодальному стилі (Трапезна церква та ін.).

 

 

 
   

 
   

 
   

 

Надбрамна церква св. Трійці (збудована 1106 р.)

 
   

 

Надбрамна церква св. Трійці (збудована 1106 р.)

 
   

 

Надбрамна церква св. Трійці

 
   

 
   

 

 

 

Велика дзвіниця (1731-1744), архітектор Іоган Готфрід Шедель

 
   

 

Велика дзвіниця (1731-1744), архітектор Іоган Готфрід Шедель

 
   

 

Спас на Берестові, тринавна шестистовпна церква з трьома боковими притворами, що надавало їй хрещатого вигляду, побудована в кін. 11 або на поч. 12 в. на кол. околиці Києва (в є. Берестові), мабуть, коштом Володимира II Мономаха, бо у 12 в. вона була усипальницею кн. з династії Мономаховичів (серед ін. тут похований кн. Юрій Довгорукий). Зруйнована 1482 Менґли-Гіреєм, реставрована заходами митр. П. Могили (згодом ще 175152 і 1913). При перебудові використано з первісної будови збережену зах. частину з нартексом і хорами, добудовано дві каплиці й поставлено пять бань. [Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 8]

 
   

 

Церква Спаса на Берестові, 1113 р.

 
   

 

Церква Спаса на Берестові, 1113 р.

 
   

 

Церква Спаса на Берестові, 1113 р.

 
   

 

Економічна брама з надвратною церквою Всіх Святих побудована у стилі українського бароко в 16961698 роках на кошти Івана Мазепи

 
   

 

Економічний корпус (17201723)

 
   

 

Церква-башта преподобного Іоана Кущника,  1696 р.

 
   

 

Микільська лікарняна церква

 

 

 

 
   

 
   

 

Трапезна церква преподобних Антонія і Феодосія, 1895 р. проект Володимира Ніколаєва

 
   

 

Велика дзвіниця і Успенський собор

 
   

 

Успенський собор Печерського монастиря у Києві, побудований 107378 заходами Теодосія Печерського за ігумена Стефана, коштом кн. Святослава II (Ярославича). В основі собор був шестистовпним хрестово-купольним одноверхим храмом з трьома навами, які назовні закінчувалися гранчастими апсидами. Стовпи у прорізі мали форму хреста. Пропорції ширини до довж. храму (2 :3) стали основними для ін. храмів княжої доби. Фасади були розмежовані пласкими пілястрами, з півкруглими вікнами між ними. У зовн. декорі орнаменти з цегли (меандрові фризи); внутр. центр. частина була оздоблена мозаїками (серед ін. Оранта), решта стін мали фресковий розпис. За Києво-Печерським Патериком, одним з авторів мозаїк мав бути чернець Аліпій. Після багатьох перебудов ці твори не збереглися. В кін. 11 в. собор дістав різні прибудови, серед ін. з півн. боку хрещальню (св. Івана) у формі малої церковці; у 17 в. додаткові бані й орнаментальні оздоби в стилі коз. барокко. При відступі сов. військ з Києва 1617.9.1941 собор був підмінований, і після вибуху 3.11. лишився в руїнах, досі не відбудований. [Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 9]

 
   

 

Успенський собор Печерського монастиря у Києві

 
   

 

Фрагмент знищеного більшовиками Успенського собору

 
   

 

Успенський собор

 
   

 

Успенський собор

 
   

 

Церква Різдва Богородиці (для семініристів)

 
   

 

Аннозачатіївська церква

 
   

 
   

 

Святі Кирило і Мефодій

 
   

 
   

 

Церква Богородиці Живоносне Джерело

 
   

 

Воскресенська церква (вул. Січневого повстання, 27). Ця так звана Афганська церква була побудована у 17011705 роках у стилі українського бароко на кошт полковника Константина Мокоєвського

 

 

 

Путівник Україна власний проект книгарні "Горизонт"

 

Всі фотографії в цьому розділі є власністю книгарні "Горизонт"

 

 

 

Книгарня Горизонт

 

Сайт управляется системой uCoz