Богословіє на Україні
. Зародки Б. виявляються в заходах Ярослава Мудрого (духовні школи, монастирі, переписування і перекладання книг, передусім духовних), Володимира Мономаха, у творах митр. Іларіона, Никифора, св. Теодосія Печерського, Клима Смолятича, Кирила Турівського та ін. діячів княжої доби. Тоді ж перекладали й поширювали твори св. отців Василія В. (лШестоднев╗), Івана Золотоустого (лЗлатоструй╗, лЗлатоуст╗), збірники менших творів, притч, афоризмів (лЗлатая ЦЬпь╗, лІзмарагд╗, лПчела╗, лПалея╗) тощо. Клим Смолятич, лкнижник і філософ╗, був прихильником філос. освіти духівництва, зокрема користування витягами з творів небагатьох відомих тоді античних авторів і символічної методи пояснювання св. Письма. Деяке пожвавлення Б. як науки принесла з собою Фльорентійська унія (1439), далеким відгомоном якої було лПослання Мисаїла╗ 1476 р. В 16 в. на Україні починається боротьба між прихильниками Заходу і Візантії, яка приводить до гострої полеміки гол. навколо Берестейської унії (1596), в якій беруть участь її прихильники П. Скарґа (лОписання і оборона собору руського берестейського╗ й ін.), І. Потій (лУнія╗, лГармонія╗, лАнтиррисис╗ й ін.) і противники Ч С. Зизаній (лКатехизм╗, лКазання╗ й ін.), Христофор Філалет (лАпокрисис╗), Анонім (лЕктезис╗), Клірик Острозький, Г. Смотрицький (лКлюч царства небесного╗), здогадно Ю. Рогатинець (лПересторога╗) та Іван Вишенський, який порушив ряд проблем заг.-церк. і церк.-соціяльних, виявивши неприхильне ставлення до метод тодішньої філос. і богословської думки. В другій тіол. 16 в. на Україні й Білорусі діяла група перекладачів та коментаторів св. Письма (Григорій, ігумен пересопницький, В. Негалевський, В. Тяпинський та ін.) і авторів лучительних євангелій╗, себто викладів текстів Євангелія для широких кіл вірних. Одночасно працювала острозька група богословів (Г. Смотрицький, В. Суразький, М. Броневський, Клірик Острозький, М. Смотрицький та ін.). Прихильники Заходу спираються в догматиці на греків, однак беруть із лат. Заходу методику й деякі богословські тези. В першій пол. 17 в. полеміка витончується, стає більш богословською. З правос. сторони писали Захарія Копистенський (лПалінодія╗), Мелетій Смотрицький (до 1627 р.), Леонтій Карпович (лПроповіді╗), Кирило Ставровецький до 1625 (лЗерцало богословія╗ 1618), Андрій Мужиловський (лАнтидотум╗), згодом Петро Могила (лЛітос╗, лАнтологіон╗, лЕвхологіон╗, лВеликий Правос. Катехизис╗), Інокентій Гізель, Йоаникій Галятовський, Лазар Баранович та ін.; з кат. сторони Ч Іпатій Потій, Петро Аркудій, Йосип Вельямин Рутський, Мелетій Смотрицький (лАпологія╗), Лев Кревза (лОборона єдности церковної╗), Іван Дубович, Анастасій Селява та ін. З однієї і другої сторони можна говорити про т. зв. лкиївську╗ богословську школу. В 2 пол. 17 в. її вплив поширюється на Московщину (Єпифаній Славинецький, +1675, Симеон Полоцький, +1680, лВЬнецъ вЬры╗ 1670), що викликало в Москві реакцію проти лкиїв.╗ вчення, без якого там не могли обійтися. Для своїх реформаційних цілей Петро І користується працею укр. богословів, схильного до протестантизму Теофана Прокоповича (+1736), пройнятого кат. принципами та схоластичною методою Стефана Яворського (+1722; лКамень вЬри╗), св. Дмитра Туптала (+1709), автора лЧетьїх Міней╗. У першій пол. 18 в. систематичні курси Б. дали професори та ректори Киево-Могилянської Академії: Й. Кроковський, І. Поповський, X. Чарнуцький, О. Волчанський, І. Левицький, С. Кулябко, В. Лящевський, С. Ляскоронський та багато ін. В тому самому напрямі діяв у Московщині Т. Лопатинський (лСвященное ученіе╗ 1706Ч10). В другій пол. 18 в. в київ. Б. відбувся зворот до системи Т. Прокоповича, що свого часу дав цілий курс Б. (лВступ до богословія╗, виданий у Кенігсбергу, Москві, Бресляві). За ним пішли такі богослови, як С. Миславський (+1796) у кн. лДогматы православныя вЬры╗ (1760), Іриней Фальковський (+1827) та ін. З Прокоповичем протестантський вплив витискає латинсько-схоластичні елементи лкиївської╗ школи при рівночасному впливі русифікаційної політики. З укр. кат. богословських творів у 18 в. можна згадати лБогословія нравоучительная╗ (1751), лНародовЬщаніє╗ (1756), Андрія Завадовського лО святомъ СакраментЬ Евхаристіи╗, Теодора Басарабського лПисьмена си єсть начатки догмато-нравоучительныя богословіи╗ (1771) та всякі лБесЬды парохіяльные╗ і лНауки парохіяльные╗ (Добриловського) й ін.В 19 в. укр. терен опановує рос. лсинодальне╗ Б., скероване проти укр. богословської думки й системи. Всякі сліди луніятського╗ Б. винищуються духовними й адміністративними засобами. За українцями залишається пасивна участь у т. зв. лсинодальному╗ Б.: Сильвестр Малеванський (+1908) у догматиці, в моральному Ч М. Олесницький, Н. Стеллецький та ін.; у гомілетиці Ч В. Певницький, в історії церкви Ч П. Малицький і багато ін. Гол. центром богословської думки в 19 і на поч. 20 в. залишається Київ. Духовна Академія; в лТрудах Киевской Духовной Академии╗ містилося багато богословських праць (м. ін., важливих матеріялів з історії Укр. Церкви). Сов. окупація припинила розвиток Б. на Україні. Укр. кат. Б. стежить за розвитком зах. Б., розвиваючись у гал. (Львів, Перемишль) і закарп. епархіяльних семінаріях, віденському Барбареумі, римській грец., а згодом укр. Колегії. Серед укр. гр.-кат. богословів 19 в. відомі імена І. Снігурського, М. Гарасевича, М. Малиновського, Г. Яхимовича, С. Сембратовича, А. Петрушевича, О. Бачинського, І. Бартошевського, Ю. Пелеша, О. Мільницького, І. Дольницького, К. Сарницького та ін. В 20 в., між двома світовими війнами, центром гр.-кат. богословської думки є Львів з Богословським Наук. Т-вом. З-поміж гр.-кат. богословів та представників допоміжних богословських наук відомі А. Ішак, В. Лаба, Й. Сліпий, М. і Т. Галущинські, А. Глинка, С. Сампара, С. Рудь, Б. Липський, П. Табінський, П. Рудик. Осередком укр. правос. теології на еміграції до 1939 р. стала Варшава з Правос. факультетом Б. Видатні правос. богослови Ч В. Біднов, І. Власовський, митр. Іларіон (Огієнко), митр. Никанор (Абрамович), О. Лотоцький і ін.
Нині богословська думка на Україні неспроможна виявитися. На еміґрації Ч наставлення полемічне та апологетичне і тільки непрямо богословське.
Література: Знаменский П. Учебное руководство по истории Русской Церкви (кілька вид.); Православный богословский энциклопедический словарь. П.; Palmieri A. Theologia dogmatica orthodoxa. Фльоренція 1911; Флоровский Г. Пути русского богословия. Париж 1937; Cordillo M. Compendium theologiae orientalis. Рим 1950. [С. Тишкевич і А. Г. Великий]
[Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 1]
|
|