Бортнянський
Дмитро (17511825), великий укр. духовний композитор, дириґент і реформатор церк. співу Сх. Церкви; нар. в Глухові, замолоду потрапив у придворну Хорову Капелю в Петербурзі; вчився в італ. композитора Б. Ґалюппі в Петербурзі, а згодом у Венеції; в Італії були з успіхом поставлені опери Б. на італ. лібретта Креонт (1776); Алкід (1778), Квінт Фабій (1779); повернувшись, Б. став у Петербурзі придворним капельмайстром, а з 1796 управителем Придворної Капелі, складеної майже виключно з українців; за Б. капеля піднеслася на надзвичайно високий рівень. В цей період Б. написав численні інструментальні твори й опери на франц. лібретто: Сокіл (1786), Син-Суперник (1787), пасторальну комедію Свято сеньйора (1786) і балет. Іст. значення Б. в його хоровій церк. творчості, яка своєю фактурою і якістю стояла на висоті сучасної евр. музики. Хорова творчість Б. є завершенням довголітньої хорової укр. культури і відображає певний вплив укр. нар. пісенности. Найважливіші його концерти для мішаного хору а капеля: 35 однохорних і 10 двохорних, 14 хвалебних пісень, літургічні частини та рел. пісні (м. ін. популярне Коль славен...) разом понад 100 церк. творів, велику частину спадщини Б. становлять інструментальні твори фортепіянові сонати, твори для камерних ансамблів, м. ін. фортепіяновий квінтет з арфою. Твори Б. видані 1882 з ред. П; Чайковського в 10 томах.Література: Вожерянов И. Д. С. Бортнянский. КСт., VII. 1885; Антонович Д. Триста років укр. театру. Прага 1925; Людкевич С. У 100-ліття Б. Муз. Листок Л. 1925; Кудрик В. Огляд історії укр. церк. музики. Л. 1937; Маценко П. Д. С. Бортнянський. Вінніпег 1951. [В. Витвицький]
[Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 1]
|
|