Билини
, епічні пісні княжої доби, що на Україні до нових часів не збереглися; виконуються переважно на півночі Росії (нар. рос. назва старины). Про виникнення й тривале існування Б. на укр. території свідчать сліди їх в ін. творах укр. нар. словесности в леґендах, колядках, весільних піснях тощо, а також згадки про деяких героїв Б. в літописах княжої доби і в творах 16 17 ст. Б. поділяються на кілька циклів. Цикл передхристиянський (найбагатший на мітологічні мотиви) обіймає Б. про багатирів Микулу Селяииновича, Святогора й Вольгу Всеславича; Б. про Вольгу звязані з літописними переказами про кн. Олега і Ольгу. Б. київського циклу мають в центрі образ кн. Володимира, в якому сполучилися риси Володимира В. і Володимира Мономаха; до київ. циклу належать Б. про Іллю Муромця (в старіших згадках Муровця, багатиря чернігівського походження, могилу якого показували в Києво-Печерській Лаврі в 17 в.), Добриню, Альошу (Олександра) Поповича, а також про загибель багатирів. Київський цикл відображає в основному боротьбу з невірною силою кочовиками. Низка Б. має звязок із князівствами волинським і галицьким: про кн. Романа, Дюка (Дуку) Степановича, Чурила Пленковича, Михайла Козарина та ін. На думку укр. дослідників, Б. зникли в нар. памяті в 17 в., коли нові бурхливі події спричинилися до створення ін. героїчного епосу козацьких дум.Література: Петров Н Следы севернорусского былевого эпоса в южнорусской народной литературе. Труды Киевской Духовной Академии.
1878; Дашкевич Н. К вопросу о происхождении русских былин. К. 1883; Грушевський М. Історія укр. літератури, IV. К. 1925; Білецький Л. Історія укр. літератури, І. Нар. поезія. Авґсбурґ 1947. [Р. М.][Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 1]
|
|