Водевіль
, здогадно від франц. voix de ville міська пісенька, невелика театральна пєса легкого, жартівливого характеру, звичайно із співами, іноді з танками. Укр. В., зберігаючи давній контакт із зах.-евр. комедією, мав свою нац. основу; в ньому сполучалися гостра театральність малюнку, що йшла від укр. інтермедій 1718 вв., із образами побуту й звичаїв укр. селянства і з нар. піснею. В. на Україні веде поч. від Москаля-чарівника І. Котляревського, вперше виставленого в Полтаві 1819 р. Чіткого розмежування між В., комічною оперою і комедією в укр. драматургії 19 в. не було; В. був посередньою ланкою між комічною оперою і комедією. Після Котляревського водевілі писали Г. Квітка-Основяненко (Бой-жінка, Мертвяк-жартівник), пізніше А. Велісовський (Бувальщина), В. Дмитренко (Кум-мірошник, або сатана в бочці), А. Ва-щенко-Захарченко (Іди, жінко, в солдати), брати Г. і С. Карпенки (Сватання на вечорницях), А. Янковський (Покійник Опанас), Ґ. Оссовський (Мотруня) та ін. На межі В. й одноактної комедії стоять Як ковбаса та чарка... М. Старицького й етюд М. Кропивницького По ревізії (справжні водевілі його забуті). Кращі з цих водевілів позначені майстерністю композиції, соковитим нар. гумором, вмілим використанням фолкльору. З успіхом у них грали М. Щепкін, К. Соленик. З 60-их рр. В. занепадає, поступаючись місцем комедії, хоч іще зявляються слабі епігонські речі, як водевілі Г. Бораковського й ін. В репертуарі укр. проф. театру, особливо ж в аматорських виставах, і в 20 в. збереглися водевілі не лише визначних письменників, а й безпретенсійні, проте легкі до виконання твори А. Велісовського та В. Дмитренка.Література: Іваненко Ю. Укр. водевіль, вступна ст. в зб. Укр. одноактні пєси. В-во Мистецтво. 1939. [В. Гаєвський]
[Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 1]
|
|