Залізничний транспорт
, основний засіб транспорту на Україні, на який припадає 85% всього вантажообігу (1956). Залізниці України розбудовані з погляду потреб держав, до складу яких вони входять чи входили, і тому вони незадовільно звязують різні частини укр. земель, часто перервані на кол. держ. кордонах і не мають великих зал. вузлів.До 1914 р. розвиток залізниць на укр. землях під Росією був інакший, ніж під Австро-Угорщиною. Першу залізницю на Центр. і Сх. Укр. Землях збудовано 1865 р.; це залізниця з Одеси до Балти, в 186870 рр. продовжена, з одного боку, на сх., до Кременчука, з другого на півн. до Києва і Москви. Призначенням цієї залізниці, як і ін., згодом збудованих, було сполучити центри Рос. Імперії з Україною, зокрема з Чорним м., і улегшити вивіз зерна та ін. с.-г. продуктів, згодом також вугілля і руд. До цих залізниць, збудованих у 1870-их рр., належали: маґістраля МоскваВороніжРостов (положена лише на пограниччі укр. етногр. території), яку згодом продовжено на Кавказ до Владикавказу; МоскваКурськХарківЛозова, звідки одне рамя йшло через Запоріжжя до Севастополя, друге до Ростова; ХарківЗнаменкаМиколаїв; залізниці КиївКовельБерестяГраєво (на кордоні з Німеччиною) і РоменЛібава; що улегшували вивіз укр. збіжжя до балтицьких портів; кілька залізниць, які повязали Центр. і Сх. Укр. Землі з давніше вже розбудованою мережею залізниць в Австро-Угорщині й Румунії. В 1870-их рр. побудовано перші залізниці Донбасу, а в 1884 сполучено Донбас з Кривим Рогом (Катерининська залізниця). Згодом цю мережу колій доповнено зміцненням звязку запілля з морем і з Донбасом, прокладенням перших залізниць на болотах Полісся та будовою стратегічних ліній на Підляшші. Взагалі до 1914 збудовано на всіх укр. землях в Росії бл. 16 000 км залізниць, себто 2,9 км на 100 км2 і 3,7 км на 10 000 мешк.
Значно густішу мережу залізниць мали укр. землі в Австро-Угорщині. Важливим зал. вузлом став тут Львів. 1861 р. він був сполучений з Краковом і Віднем, згодом побудовано залізницю до Чернівців і Румунії та до Бродів і Підволочиськ, де їх незабаром повязано з залізницями на Центр. і Сх. Землях. В 1870-их рр. вперше сполучено Галичину з Закарпаттям і побудовано підкарп. залізницю ХирівСтрийСтаниславівГусятин; згодом зал. мережу Галичини, Закарпаття й Буковини сильно поширено, так що в 1914 р. вона мала 3700 км, себто 4,9 км на 100 км2 і 6,0 км на 10 000 мешк.
Разом 1914 р. зал. мережа на всіх укр. землях становила 19 700 км, в тому ч. на території сучасної УССР 15 610 км. На території Австро-Угорщини це були майже виключно держ. залізниці, на укр. землях Росії 30% залізниць були в приватному посіданні. З техн. погляду залізниці Центр. і Сх. Земель мали багато недоліків, що виявилося зокрема під час першої світової війни, коли вони не були спроможні забезпечити потреб фронту і запілля.
В роки першої світової війни із стратегічних міркувань збудовано низку нових колій, зокрема в прикордонних смугах. Під час революції і визвольних змагань на залізницях панував повний хаос, з якого вони стали підноситися лише в 1920-их рр.
Між двома світовими війнами розбудовано дещо мережу залізниць, зокрема на Центр. і Сх. Землях, де побудовано бл. 4000 км нових колій, здебільша в Донбасі, Дніпровському пром. р-ні і на Криворіжжі; ці лінії були заплановані перев. ще до війни. Найважливіші з новопобудованих були: ХарківДніпропетровськеХерсон, що звязує Придніпровя з Харковом і морем; маґістраль МоскваДонбас через Валуйки, доповнена лінією Красний ЛиманКупянка; на Поліссі збудовано лінію ЧернігівОвруч з розгалуженням на півн. до Гомеля й ін. В той час на гол. залізницях УССР відбулася реконструкція: будова подвійних колій на деяких дільницях, автоматичне блокування, централізація, перебудова зал. вузлів, насичення новими локомотивами та вагонами. Замість паротягів старої конструкції Э, Щ та О, були побудовані більше потужні та модерні паротяги ФД, СО, ИС. Ці та Ін. міроприємства дали змогу збільшити перевіз вантажів з 61,7 млн т в 1913 р. до 200 млн в 1940 р., а ч. пасажирів з 49 млн до 243.
Друга світова війна спричинила колосальне знищення залізниць (тільки на основних пятьох залізницях було зруйновано понад 9200 км колій, висаджено в повітря понад 2 000 мостів), і лише в 1948 р. транспорт повернувся до стану 1940. Нових залізниць по війні не побудовано, натомість деякі дільниці, гол. в Галичині, знято з ужитку (див. карту), дуже слабо посувається електрифікація залізниць (донині з важливіших лише лінія ЗапоріжжяКривий Ріг; у плані: магістраля КурськХарківДонбас, лінія ЯсиноватаПятихатки та приміські залізниці харківського та київського вузлів).
Сучасна зал. мережа в межах УССР має 20 650 км довж. (на всіх укр. землях бл. 26 000), крім того, підїзні шляхи пром. підприємств мають 14 700 км. Густота залізниць виявляє на 1000 км2, 34,4 км, на 10 000 мешк. 5 км. Залізниці України складають бл. 17% зал. мережі всього СССР (територія лише 2,5%). Найгустішу мережу залізниць мають Донбас та Криворіжжя (6,5 км на 100 км2) і Галичина з Закарпаттям (5,2), найслабшу Півд. Україна (2,3) та Передкавказзя.
Далеко сильніше від росту мережі залізниць зріс обіг і перевіз вантажів та пасажирів, як це видно з таблиці (див. стор. 734).
В 1955 р. на залізницях України вантажено за добу 42 000 вагонів, тоді як 1913 р. тільки 10700, 1934 18600. Сер. вантажонасичення на 1 км становило в 1955 р. 8,1 млн тонно-кілометрів. На залізниці України припадає 27% вантажних перевозів залізниць СССР (35%!) навантаження вугілля, 38,5% чорних металів, 20,5% хліба) і 16% перевозів пасажирів.
В першій фазі розвитку З. т. укр. залізниці перевозили перев. збіжжя, нині гол. вугілля (37%) перевезеної маси), руди й метали (25%), будів. матеріали (15%), ліс. (4%) та нафтові продукти (3;) і збіжжя (3,5;).
Зал. шляхи пролягають на Україні у двох напрямах: південниковому і рівнобіжниковому. Перші сполучають Україну з морем і проходять через різні природні смуги, отже вони є шляхами виміни продуктів ліс. і степ. смуги; це одночасно великі транзитні шляхи, які вяжуть глибину Сх. Европи з Чорним м. Цими шляхами приходить з півночі дерево, а відходить вугілля, руда, збіжжя, почасти також цукор. Рівнобіжникові шляхи, крім внутр. укр. значення, звязують Україну з Зах. Европою і з Сходом Донщиною, Поволжям і Передкавказзям; найбільше значення мають з них ті, що сполучують Донбас з Кривим Рогом; відправляють ними насамперед вугілля і руду, прибуває нафта і ліс. продукти.
З госп. погляду найважливіші ті залізниці, що виходять з Донбасу, бо він є найважливішим зал. вузлом України (на півн. до Москви, на півн.-зах. до Ленінграду, Білоруси та Надбалтицьких країн, на сх. на Поволжя, на півд. до Озівського м., на зах. до Криворіжжя й далі. Вони виявляють найбільший вантажообіг, який сягає в окремих випадках до 40 мли тонно-кілометрів і більше. Крім залізниць Донбасу, більше екон. значення мас харківський, на другому місці львівський і київський вузли і такі залізниці, як КиївЖмеринкаОдеса, ЛьвівВапняркаОдеса, КиївЖмеринкаЛьвівЧоп. Вони мають і найбільший пасажирський рух. (Докладніше див. карту і ЕУ І, стор. 10991100).
Залізниці України підлягають союзному мін-ву шляхів у Москві, якому підпорядковані управління окремих залізниць (на території УССР Донецька, Львівська. Московсько-київська, Одеська, Південна, Південно-Західня, Сталінська). 1956 р. на З. т. працювало 403 000 робітників і службовців (4,4% всього числа). Кадри для З. т. готують високі школи, передусім Ін-т Інженерів Зал. Транспорту в Дніпропетровському і Харкові, технікуми і зал. школи.
Потужна транспортна промисловість постачає З. т. паротяги, теплотяги (великі зав. в Луганському і Харкові) і вагони (Крюків, Дніпродзержинське, Дарниця); паротягоремонтні зав. є у Львові, Києві, Дніпропетровському, Полтаві, Запоріжжі, Конотопі, Ізюмі, Харкові й ін.; вагоноремонтні зав. в Києві, Львові, Харкові, Одесі, Попасній, Станиславові та ін.
Література: Кубійович В. Атлас України й сумежних країв (карти 4750). Л. 1937; Кубійович В. Географія укр. і сумежних земель. Л. 1943; Хачатуров Т. Железнодорожный транспорт СССР. М. 1952; Транспорт и связь СССР. Статистический сборник. М. 1957; Украинская ССР, Институт Экономики, АН УССР. М. 1957. [В. Кубійоович, А. Лебідь]
[Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 2]
|
|