Києво-Печерський Патерик
Києво-Печерський Патерик, зб. оп. про ченців Києво-Печерської Лаври. Відома нам з двох пізніших обробок: Тверської 1406 р. (т. зв. Арсенівська) та Київської 1462 р. (Касіянівська). Первісна ред. постала після 1215, але не пізніше 1230 р. з листування ченців Печерської Лаври Симона (тоді вже єп.) та Полікарпа. Листи обох авторів можна вважати лише літ. формою. В цих листах подано 20 оп. про праведних або грішних ченців лаври на підставі усних переказів та деяких. писаних джерел, що до нас не дійшли (напр., житіє св. Антонія Печерського, лаврський літопис). Пізніші обробки, скільки можна судити, мало змінили первісний текст, але дещо додали до нього, м. ін. житія св. Теодосія, похвалу йому, оп. про св. Ісаакія (з літопису), оп. з іст. манастиря (зокрема будова церкви коштом варязької пожертви) тощо. Київська обробка подає відомості про пізніші впливи візантійського гезихазму. 1635 Патерик вийшов друком поль. мовою, а 1661 ц.-слов.-укр. Пізніших вид., значно зіпсованих поправками, було кілька. Більшість оп. первісного тексту торкається подій 11 віку. Характер оп. дуже різноманітний: від короткої звістки про окремий факт (Пимен та Кукша) до оп. характеру новель або романів (Мойсей Угрин, Федір та Василь). Тенденція більшості оп. суворо аскетична, ставлення до світу (м. ін. до кн.) здебільша негативне, одночасно деякі оп. свідчать про підупад манастирського життя (приватна власність окремих ченців тощо). Поруч з датами про лавру, оп. подають силу культ.-іст. матеріялу: про іконописання (св. Алімігій), про вірменських та сирійських лікарів у Києві, про ролю варягів в культ. житті, про долю киян, полонених Болеславом у війні з Ярославом Мудрим, про хліб з лободи в часи голоду, про соляну монополію кн., про судівництво, про приватні бібліотеки та читання ченців тощо. Лише почасти в житіях зустрічаємо окремі мандрівні сюжети (чорти виконують накази святого, зачарований скарб; взагалі чимало демонологічних мотивів). Порівняно простий стиль (зокрема у Симона), але дуже різноманітна мова, багата лексика та вміння характеризувати осіб і зображувати їхнє внутр. життя засобами розмов, молитов та навіть внутр. монологу роблять Патерик одним з найвизначніших творів староукр. літератури, що визначив собою великий крок наперед в літ. мистецтві. Наук вид К.-П. П. Д. Абрамовича: Києво-Печерський Патерик (1931). [Д. Чижевський] |
|
|
|
|