Олег Алексійчук
Софія Київська Мудрість собі будинок збудувала і витесала сім стовпів до нього (Прип. 9, 1).
У рік 6545 [1037] Ярослав заснував город Київ, і обсипав його великим валом, і створив в ньому церкву прекрасну святої Софії, і при ній дві вежі позолочені, і оздобив її надзвичайною красою, золотом і камінням... У такий спосіб, в Густинському літописі, було описано постання головного православного храму Києва і цілої Русі Софійського собору, побудованого Ярославом Мудрим у 1017-1037 роках. Назва була запозичена з Константинополя, від славної святині Айя-Софія (Премудрості Божої). Зрештою від візантійців взято не тільки назву, арабський мандрівник Павло Алепський, перебуваючи у Києві в 1654 році, куди прибув власне з Царгороду, писав: собор... має такі самі аркади, склепіння і дах. Розум не може зберегти у памяті всієї різноманітності відтінків мармуру, деталей конструкції, їх розмірів, числа і величини колон, розмірів бань, галерей, притворів. Собор набув не тільки такий самий план, як і там-та святиня, але й її імя.
Софія Київська постала на місці однієї з перших церков міста, яка існувала вже в часах св. Ольги. Ярослав збудував її в подяці за перемогу над половцями, але, передовсім, в подяці Богу за даний його державі великий дар хрещення. За головну думку дій і заходів київського князя можна вважати також слова Книги Приповідок Соломона: Я Мудрість, з обачністю я перебуваю; Я посідаю знання розважливе... Мною царі царюють і князі встановлюють право. Мною старшини правлять, вельможі судять усю землю (Прип. 8, 12-16).
Монументальна, тринадцятиглава святиня, була побудована за візантійською системою пятиглавого храму, шляхом додання додаткових прогонів. Від самого початку, собор, крім релігійних функцій і митрополитальної церкви, був також головним храмом держави, в якому відбувалися урочистості введення на престол нових князів та прийоми закордонних послів. Тут існувала бібліотека, а монахи писали літописи історії держави. Архітектура, артизм і духовний вантаж святині започаткували новий стиль церковного будівництва у цілій східній Європі. Сьогоднішній бароковий вигляд Софійський собор отримав на зламі XVII і XVIII століть.
Властиво, без значних змін зберігся інтерєр святині. Це власне тут знаходяться мозаїки і фрески, завдяки яким собор здобув так величезну славу. Найбільше захоплення з-посеред мозаїк викликає розміщена в апсиді над іконостасом, виконана в ХІ столітті чудотворна мозаїка Богородиці Оранти. Середньовічним митцям вдалося виконати її так, що Божа Мати виглядає мовби була оточена Божественним світлом. Здійняті догори руки несуть до неба молитву за Церкву. Богородиця вдягнена в темно-синій хітон і пурпуровий плащ з золотими складками. Постать Богородиці оточує півколо з написом грецькою мовою почерпнутим з Книги Псалмів: Бог серед нього, воно не похитнеться; Бог йому допоможе перед світанком.
В центрі головної бані представлено Володаря Церкви Христа-Вседержителя пануючого також над цілим простором храму. На стовпах тріумфальної арки, що веде до головного вівтаря представлено сцену Благовіщення з чудовими постатями Марії й архангела Гавриїла, а під Богородицею Орантою посередницею між Богом і людиною розміщено сцену Євхаристії. Ще нижче знаходяться постаті Отців Церкви. Більшість мозаїк, загальною поверхнею 260 кв. м., постали в ХІ і ХІІ століттях. Цілість композиції, починаючи від Христа-Вседержителя й архангелів в бані (небі), а закінчуючи на Отцях Церкви в нижніх частині (земля), стисло відповідає символіці, згідно з якою будовано храми в Візантії.
Крім мозаїк, стіни і склепіння Софії Київської оздоблені не менш гарними фресками, також виконаними в ХІ столітті. Фрески загальною поверхнею 3 тисяч кв. м у своїх найвищих партіях представляють сцени з життя Христа. Крім традиційних композицій Дванадцяти праздників, в Софії Київській показано також такі сцени, як: Христос перед Кайаффою, Відречення Петра, Явлення Христа жонам-мироносицям і досить рідка сцена: Відіслання учнів на проповідь. Дуже цікаві фрески знаходяться на сходовій клітці, яка веде на хори. Можна тут побачити сцени з візиту княгині Ольги у візантійського імператора Костянтина VII Багрянородного. Найбільшу увагу привертає 14-метрова композиція Візантійський іподром. Присутність тих досить незвичайних як для церкви сцен, випливає з того, що колись ці сходи знаходилися в ізольованих від головної святині вежах. У звязку з чим цей простір не вважався сакральним.
Захоплення, яке викликають фрески і мозаїки Софії Київської, а передовсім образ Богородиці Оранти, найкраще виразив письменник-богослов XIX століття Андрій Муравйов: Переступи поріг і дихнеш іншим життям; нехай закриються за тобою мідні ворота західні, і за ними світ: йди все до сходу, до тієї Непорушної Стіни, котра осінила собою Церкву і Русь, від їх початкового сходу і до нинішнього яскравого полудня; і коли у вівтарі соборному, на склепінні горнього місця, зустріне тебе зі здійнятими до неба руками Молитовниця землі Руської, якій ще молився великий Ярослав, тоді впади перед нею у мовчазному захопленні, і вислови їй своє серце, якщо є ще слова у такі хвилини!.
|
|
|
|
|
|
Софійський собор (Київська Софія), один з найстаріших
і найбільших соборів України, символ величі Київ. держави. Закладений 1037
кн. Ярославом Мудрим як храм з 5 навами і 13 банями; в 1113 вв. кілька
разів добудовуваний; багато оздоблений всередині мозаїкою та фресками (рел.
й світського змісту). С. с. становить мист. цінність світового значення, як
зразок пізньо-візант. мистецтва з укр. впливами. Грав велику роль в
церк.-рел. й гром.-політ. житті Київ. Руси як кафедра київ. митр. і місце
інтронізації В. кн. При С. с. була бібліотека, заснована Ярославом Мудрим.
С. с. також місце поховання багатьох київ. кн.: Ярослава Мудрого, його
сина Всеволода, Володимира Мономаха та ін. і київ. митр. княжої і
коз.-гетьманської доби. |
|
|
|
|
|
Софійський собор не раз був плюндрований, зокрема
Андрієм Боголюбським (1169), Рюриком Ростиславичем (1203), татарами (1240 і
1482). В наслідок того храм зазнав великого занепаду й часткової руїни.
Митр. П. Могила почав відбудову С. с., завершену лише в кін. 17 в. коштом
гетьмана І. Мазепи. Під час перебудов зовн. вигляд храму змінився, набувши
барокового характеру. Згодом фрески всередині були затиньковані (або
замальовані) і відкриті наново лише в 1843. Відтоді відродилася увага до С.
с. як пам'ятника старовини (дослідження Ф. Солнцева, розчищення та
підмальовування фресок). З 1917 почато працю над наук. дослідженнями будови
С. с., а з 1919 над розчищенням замальованих колись фресок і укріпленням
мозаїки від обсипання. Особливо багато зробив для дослідження архітектури С.
с. І. Моргілевський. Під час реставраційних робіт на стінах С. с.
знайдено багато написів «ґрафіті», що мають відношення до іст. осіб і
подій 1113 вв. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© Всі фотографії в цьому розділі є власністю книгарні "Горизонт" |
|
Путівник Україна власний проект книгарні "Горизонт" | |