Києво-Печерська Лавра
Фрагмент статті
в:
Енциклопедія Українознавства,
т. 3 Київ. та ін. князі й бояри підтримували монастир, дарували йому землі, будували церкви, а деякі з них були там ченцями. Серед ченців було багато освічених людей, і монастир став скоро найбільшим рел. і культ, осередком Київ. Руси. Звідси вийшли Поученія преп. Теодосія, Несторові Чтеніє про Бориса і Гліба та Житіє Теодосія Печерського, тут складалась Повість временних літ, Патерик Печорський та ін.; процвітали переклади з ін. мов, переписування й оздоблення книг, будівництво й рел. малярство (славні мистці: преп. Алімпій, Григорій та ін.). Про святе життя подвижників-ченців і про чудесне збудування гол. храму монастиря виникло згодом багато переказів і леґенд. Монастир часто плюндровано, зокрема 1096 р. половцями, 1169 Андрієм Боголюбським, 1203 Рюриком Ростиславичем і чернігівськими князями, 1240 Батием; у пол. 15 в. кн. Семен Олелькович відбудував монастир, але 1482 р. татари знову спалили його, проте, згодом монастир був відбудований. В другій пол. 16 в. він одержав від Царгородського патріярха ставропігію і став називатися Лаврою, складаючись із 6 монастирів, обєднаних в одне ціле. По Берестейській унії К.-П. Л. короткий час стала предметом спору між правос. і католиками; 1613 перемогли правос., підтримані кн. К. Острозьким. 1615 р. архимандрит Єлисей Плетенецький влаштував у К.-П. Л. друкарню (першу в Києві), що випустила за недовгий час кілька десятків книг богослужбових, рел.-полемічних, з канонічного права, морально-повчальних та учбових. Архимандрит П. Могила відбудував і щедро прикрасив К.-П. Л., а 1631 р. відкрив при ній школу на зах. взірець (згодом, сполучена з Братською школою, дала поч. Києво-Могилянській Колегії). 1688 р. К.-П. Л. стала ставропігією моск. патріярха. Гетьмани й коз. старшина, а також моск. царі щедро підтримували К.-П. Л. 1718 р. велика пожежа ушкодила більшість будівель К.-П. Л., в тому ч. Велику церкву й друкарню, і знищила бібліотеку й архів. Монастир потім відбудовували кількадесят років. Великої шкоди завдала Лаврі заборона рос. уряду 1720 р. друкувати нові книжки, а також заведення синодальної цензури для всіх видань. 1786 р. рос. уряд секуляризував маєтки К.-П. Л., перевів її на держ. утримання і скасував стародавній звичай вибирати всією братією соборних старців, що складали Духовний Собор керівний орган Лаври, їх став призначати митр., який у 1920 вв. мав свою резиденцію в Лаврі. З цього часу починається і дедалі зростає русифікація К.-П. Л., хоч вона й далі зберігала деякі укр. церк. традиції. К.-П. Л. була єдиним монастирем, який варив св. миро на всю Рос. Імперію. Ч. ченців і послушників перед революцією перевищувало 1200. [...] К.-П. Л. багата на архітектурні памятки. Деякі з них давні, як Собор Успіння (11 в.) та гол. брама з церквою св. Трійці (збудована 1106 р.), але вони були кількакратно перебудовані й пишно удекоровані барокковими оздобами в 1720-их рр.; стіни собору були вкриті фресками, серед них були зображення князів; в соборі були надгробки кн. К. Острозького та ін. Ін. церкви були збудовані в 1718 вв. коз. старшиною, як церква Воздвиження над Ближніми печерами (1700), церква Всіх Святих, гарний зразок укр. бароко, збудована гетьманом Мазепою 1696 р. водночас із церквою-баштою преподобного Іоана Кущника, Малярною баштою та мурами навколо монастиря, на яких ці башти знаходяться. Деякі церкви з тих часів, як церква Зачаття св. Анни (1679), Різдва Пресвятої Богородиці (1696) обидві коло Дальніх печер, та церква Воскресіння (1698), змінено пізнішими перебудовами. В 1720-их рр. збудовано келії соборних старців, друкарню, пекарню та ін. служби. Останні будівлі не раз перероблялися. Велика лаврська дзвіниця (96,5 м висоти) збудована в класичних ордерах архітектором Г. Шеделем (173145). Дзвіниці коло Дальніх (1754) і Ближніх печер (1759) збудовані лаврським архітектором С. Ковніром. Дзвони з усіх цих дзвіниць знято сов. владою в 193132 рр. 1920 в. принесли знищення й переробку ряду давніх будівель і спорудження кількох церков у казенному моск.-синодальному стилі (Трапезна церква та ін.).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Надбрамна церква св. Трійці (збудована 1106 р.) |
|
|
|
Надбрамна церква св. Трійці (збудована 1106 р.) |
|
|
|
Надбрамна церква св. Трійці |
|
|
|
|
|
|
|
Велика дзвіниця (1731-1744), архітектор Іоган Готфрід Шедель |
|
|
|
Велика дзвіниця (1731-1744), архітектор Іоган Готфрід Шедель |
|
|
|
Спас на Берестові, тринавна шестистовпна церква з трьома боковими притворами, що надавало їй хрещатого вигляду, побудована в кін. 11 або на поч. 12 в. на кол. околиці Києва (в є. Берестові), мабуть, коштом Володимира II Мономаха, бо у 12 в. вона була усипальницею кн. з династії Мономаховичів (серед ін. тут похований кн. Юрій Довгорукий). Зруйнована 1482 Менґли-Гіреєм, реставрована заходами митр. П. Могили (згодом ще 175152 і 1913). При перебудові використано з первісної будови збережену зах. частину з нартексом і хорами, добудовано дві каплиці й поставлено пять бань. [Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 8] |
|
|
|
Церква Спаса на Берестові, 1113 р. |
|
|
|
Церква Спаса на Берестові, 1113 р. |
|
|
|
Церква Спаса на Берестові, 1113 р. |
|
|
|
Економічна брама з надвратною церквою Всіх Святих побудована у стилі українського бароко в 16961698 роках на кошти Івана Мазепи |
|
|
|
Економічний корпус (17201723) |
|
|
|
Церква-башта преподобного Іоана Кущника, 1696 р. |
|
|
|
Микільська лікарняна церква |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Трапезна церква преподобних Антонія і Феодосія, 1895 р. проект Володимира Ніколаєва |
|
|
|
Велика дзвіниця і Успенський собор |
|
|
|
Успенський собор Печерського монастиря у Києві, побудований 107378 заходами Теодосія Печерського за ігумена Стефана, коштом кн. Святослава II (Ярославича). В основі собор був шестистовпним хрестово-купольним одноверхим храмом з трьома навами, які назовні закінчувалися гранчастими апсидами. Стовпи у прорізі мали форму хреста. Пропорції ширини до довж. храму (2 :3) стали основними для ін. храмів княжої доби. Фасади були розмежовані пласкими пілястрами, з півкруглими вікнами між ними. У зовн. декорі орнаменти з цегли (меандрові фризи); внутр. центр. частина була оздоблена мозаїками (серед ін. Оранта), решта стін мали фресковий розпис. За Києво-Печерським Патериком, одним з авторів мозаїк мав бути чернець Аліпій. Після багатьох перебудов ці твори не збереглися. В кін. 11 в. собор дістав різні прибудови, серед ін. з півн. боку хрещальню (св. Івана) у формі малої церковці; у 17 в. додаткові бані й орнаментальні оздоби в стилі коз. барокко. При відступі сов. військ з Києва 1617.9.1941 собор був підмінований, і після вибуху 3.11. лишився в руїнах, досі не відбудований. [Стаття у: Енциклопедія Українознавства, т. 9] |
|
|
|
Успенський собор Печерського монастиря у Києві |
|
|
|
Фрагмент знищеного більшовиками Успенського собору |
|
|
|
Успенський собор |
|
|
|
Успенський собор |
|
|
|
Церква Різдва Богородиці (для семініристів) |
|
|
|
Аннозачатіївська церква |
|
|
|
|
|
Святі Кирило і Мефодій |
|
|
|
|
|
Церква Богородиці Живоносне Джерело |
|
|
|
Воскресенська церква (вул. Січневого повстання, 27). Ця так звана Афганська церква була побудована у 17011705 роках у стилі українського бароко на кошт полковника Константина Мокоєвського |
|
|
|
|
|
Всі фотографії в цьому розділі є власністю книгарні "Горизонт" |
|
|
|
|